Rekrutacja i selekcja to działania podejmowane przez pracodawców w celu znalezienia i zatrudnienia poszukiwanych pracowników. Proces znalezienia odpowiedniego kandydata na dane stanowisko pracy jest wieloetapowy i bywa bardzo skomplikowany w zależności od konkretnego stanowiska.
Rekrutacja |
Proces rekrutacji rozpoczyna się w momencie stwierdzenia wakatu na istniejącym stanowisku lub utworzenie nowego miejsca pracy. Następnym etapem jest zdefiniowanie stanowiska i profilu idealnego kandydata, który określa wszystkie wymagania, jakie powinna spełniać osoba aby zdobyć posadę.
Pracodawca określa jakie dokumenty oraz w jakiej formie są wymagane od kandydatów ubiegających się o posadę.
Najbardziej popularnymi dokumentami są:
List motywacyjny
to dokument o wymowie formalnej, w jego treści osoba starająca się o posadę wyjaśnia swoje motywacje do podjęcia danej pracy, wspiera przykładami z życia zawodowego, które obrazują cechy i umiejętności oczekiwane przez pracodawcę na danym stanowisku pracy.
Życiorys zawodowy - CV
dokument opisujący doświadczenie zawodowe, wykształcenie, umiejętności osoby starającej się o pracę, pisany jest w odwróconej chronologii zdarzeń.
List referencyjny
jest pozytywną opinią wyrażoną na temat pracownika przez pracodawcę, najczęściej w formie pisemnej. Jest uzupełnieniem życiorysu, zawiera osobistą opinię poprzedniego przełożonego, spostrzeżenia, opis cenionych cech interpersonalnych, doświadczenie oraz zachętę do zatrudnienia danej osoby. Ma na celu jej zarekomendowanie przyszłym pracodawcom.
Odpisy dokumentów i kopie posiadanych uprawnień
takich jak: świadectwa pracy, zaświadczenia, certyfikaty, dyplomy o ukończonych szkoleniach lub nabytych kwalifikacjach.
Formularze aplikacyjne
to wykorzystywane przez pracodawcę gotowe kwestionariusze zastępujące CV oraz list motywacyjny. Ich celem jest uzyskanie przejrzystych informacji o kandydatach ułatwiających ich porównanie pod względem poszukiwanych cech na danym stanowisku.
Ubiegający się o pracę zazwyczaj przekazuje w.w. dokumenty do pracodawcy osobiście, za pomocą poczty tradycyjnej lub elektronicznej. Od tego momentu rozpoczyna się proces selekcji.
Selekcja |
Selekcja to działania podejmowane przez pracodawcę, których celem jest wyłonienie kandydatów spełniających kryteria opisane w ofercie.
Popularnymi metodami selekcji są:
Analiza dokumentów aplikacyjnych
ocena kwalifikacji kandydata według wcześniej ustalonych kryteriów na wybrane stanowisko pracy. Oceniane są informacje zawarte w CV jak również Liście motywacyjnym, ale pracodawca zwraca także uwagę na estetykę i przejrzystość przygotowanych dokumentów.
Rozmowa kwalifikacyjna
to wywiad z kandydatem do pracy, może być przeprowadzony w kilku etapach, pytania często dotyczą informacji zawartych w CV i liście motywacyjnym. Wywiad przeprowadza osoba wskazana przez pracodawcę lub sam pracodawca.
Testy psychologiczne i sprawdzające umiejętności praktyczne
to narzędzie, którego celem jest pomiar określonych zdolności, cech osobowości lub predyspozycji zawodowych. Za pomocą różnego rodzaju testów można ocenić sposób zachowania się w określonych sytuacjach, skłonności do konkretnych reakcji emocjonalnych lub predyspozycje do określonego typu czynności zawodowych.
Testy wiedzy
ich celem jest zmierzenie poziomu wiedzy z konkretnej dziedziny lub branży. Do takich testów można zaliczyć: test z języka obcego, ekonomii, grafiki komputerowej, obsługi komputera, kasy fiskalnej, rachunkowości, prawa itp.
Techniki symulacyjne
stworzone - specjalnie pod potrzeby konkretnego stanowiska pracy - symulacje sytuacji zawodowych, których zadaniem jest sprawdzenie zachowania kandydata w rzeczywistym środowisku pracy.
Assessment Centre - AC
zbiór różnych metod oceny w określonej kolejności, wieloetapowy proces rekrutacji. Stosowany podczas rekrutacji na wyższe stanowiska. AC ma zazwyczaj formę jedno lub dwudniowego spotkania, w trakcie którego kandydaci realizują różnorodne zadania.
Źródło: