Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
„Wdrażanie i promocja usługi poradnictwa zawodowego na odległość”
Poradnictwo zawodowe
Poradnictwo zawodowe ma tradycję sięgającą przełomu XIX/XX wieku. Jego rozwój wiązał się
z postępem technicznym, urbanizacją i industrializacją , które to stawiały przed ludźmi nowe problemy wymagające wiedzy i orientacji wobec konieczności dokonywania wyboru i podejmowania decyzji.
W Europie po rewolucji przemysłowej powstało wiele nowych zawodów i wtedy właśnie zaistniała potrzeba zorganizowania zinstytucjonalizowanego poradnictwa zawodowego. W Polsce poradnictwo zawodowe powstało przed pierwszą wojną światową. Jedną z pierwszych poradni była poradnia zawodowa utworzona w Poznaniu przy Miejskim Biurze Pośrednictwa Pracy.
Szczególny wzrost zainteresowania i zapotrzebowania na poradnictwo zawodowe
w Polsce spowodował na początku lat dziewięćdziesiątych okres przemian społeczno-ekonomicznych. Nowa sytuacja gospodarki rynkowej postawiła społeczeństwu, głównie części aktywnej zawodowo, odmienne wymagania. Szczególnie cenne okazały się takie cechy pracowników jak: aktywność, inicjatywa, elastyczność, gotowość do podejmowania problemów wraz ze związanym z nim ryzykiem, motywacja i umiejętność szybkiego przekwalifikowania się. Pojawiły się nowe stymulatory aktywności zawodowej, z jednej strony możliwość np. rozpoczęcia własnej działalności gospodarczej z przewidywaniem przyszłych zysków, z drugiej – zagrożenie bezrobociem. W znaczący sposób skurczył się rynek pracy, a jego struktura ciągle ulegała i ulega zmianom. Czynniki te w istotny sposób determinują realizację procesu poradnictwa zawodowego.
Przystosowanie się do zmian nie jest łatwe. Trzeba uczyć się innego myślenia, nowego sposobu patrzenia na świat. Wielu z nas dostrzega potrzebę posiadania wiedzy niezbędnej do podejmowania decyzji zawodowych związanych z wyborem zawodu, ścieżki kształcenia, podejmowania pracy i doskonalenia zawodowego.
Naprzeciw tym i podobnym problemom wychodzi poradnictwo zawodowe, które stanowi ważną ofertę pomocy dla osób bezrobotnych, poszukujących zatrudnienia, młodzieży, pracodawców, wykorzystywane jest także przy różnych instrumentach aktywnej polityki rynku pracy.
Jeśli odnieść się do definicji R.Lamba, która mówi że ”doradztwo zawodowe to proces, w którym doradca zawodowy pomaga klientowi w osiągnięciu lepszego zrozumienia samego siebie w odniesieniu do środowiska pracy, aby umożliwić mu realistyczny wybór lub zmianę zatrudnienia lub też osiągnięcia właściwego dostosowania zawodowego” oraz biorąc pod uwagę szybko rosnące wymagania osób radzących się, co do udzielanego wsparcia, musiało to doprowadzić nie tylko do podnoszenia jakości świadczonych usług, ale również przyjęcia zorganizowanych form tej pomocy.
Obecnie realizacja zadań z zakresu poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej przypisana jest dwóm resortom:
• resortowi pracy – Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, wojewódzkie
i powiatowe urzędy pracy, Ochotnicze Hufce Pracy, agencje zatrudnienia,
• resortowi edukacji – Ministerstwo Edukacji Narodowej, a w nim: Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Poradnie Psychologiczno- Pedagogiczne, szkoły na wszystkich poziomach, Szkolne Ośrodki Kariery.
Zadania z zakresu poradnictwa zawodowego świadczone są przez profesjonalną kadrę doradców zawodowych, którzy oferują wiele metod i narzędzi dostosowanych do potrzeb odbiorców.
Najczęściej poradnictwo zawodowe świadczone jest w formie indywidualnej i grupowej„ „twarzą
w twarz” lub „na odległość”.
PORADNICTWO INDYWIDUALNE
To indywidualna rozmowa z klientem, podczas której doradca zawodowy dokonuje analizy i oceny predyspozycji, kwalifikacji i możliwości klienta, aby mógł on sporządzić realistyczny plan zatrudnienia. Doradca dostarcza pomocy w uzyskaniu informacji na temat usług zwiększających szanse zatrudnienia, przygotowuje klienta do wejścia na rynek pracy poprzez udzielanie wskazówek i porad m.in. na temat sporządzenia dokumentów aplikacyjnych, jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej, jak zachować się podczas takiej rozmowy, jak i gdzie szukać ofert pracy itp., pomaga wybrać odpowiedni rodzaj pracy czy kierunek szkolenia.
PORADNICTWO GRUPOWE
Tą formą pomocy obejmuje się małą grupę osób, zwykle do 16. Osoby te spotykają się z doradcą zawodowym,mając już określony, wspólny problem zawodowy. Na warsztatach tematycznych członkowie grupy dzielą się doświadczeniami, zdobywają niezbędne umiejętności, które pomogą im wrócić na rynek pracy.
W wyniku porady grupowej bezrobotny lub poszukujący pracy: uczy się określać swoje umiejętności zawodowe, poznaje metody i techniki poszukiwania pracy, przygotowuje dokumenty aplikacyjne:
cv i list motywacyjny, przygotowuje się do rozmowy kwalifikacyjnej z pracodawcą.
PORADNICTWO ZAWODOWE NA ODLEGŁOŚĆ
To najnowsza forma kontaktu klienta z doradcą, która umożliwia konsultację lub poradę doradcy zawodowego poprzez Internet np. w formie wiadomości e – mail czy rozmowy za pośrednictwem ogólnodostępnych komunikatorów multimedialnych (np. gadu – gadu, Skype, VoIP),pozostawienia pytania do doradcy na stronie internetowej www.poradnictwonaodleglosc.dwup.pl w zakładce forum, a także za pośrednictwem telefonu (numery i adresy na ww. stronie)
Usługi świadczone przez doradców Publicznych Służb Zatrudnienia są bezpłatne.
Jest to pierwszy z cyklu sześciu artykułów poświęconych tematyce poradnictwa zawodowego, w tym poradnictwa na odległość zamieszczony w ramach kampanii informacyjno-promocyjnej zaplanowanej w projekcie systemowym pn. „Wdrażanie i promocja usługi poradnictwa zawodowego na odległość”, realizowanym w ramach PO KL Priorytet VI, Działanie 6.1, Poddziałanie 6.1.2.